torsdag 3 april 2008

Billy och gatan

Igår gjorde jag en intervju med regissören Göran Olsson som har gjort en riktigt bra dokumentärfilm om philly soul-mannen Billy Paul. (Några av mina stora Billy-favvisar är den här, här och den här.)
Det lustiga var att vi snackade om Billy Paul som en tidig form av reality rap, vilket för övrigt även ?uestlove gör på Olssons dokumentär. (Eller gangsta rap, som många föredrar att kalla det.) Hur som helst så spelade jag in intervjun med en kassetbands-diktafon och eftersom det numera hör till undantagen att man hittar old school-kassetband i butikerna så har jag en hög gamla sådana hemma som jag brukar plocka från. Och av en slump så råkade det bli en gammal avbandning av NWA:s Straight outta Compton från 88 som hamnade i bandaren. Och nu kommer poängen. Av nån anledning så överspelades inte NWA helt utan i bakgrunden av vår intervju kan man höra Eazy-E och Ice Cube och kompani snacka rytmiskt om gatan.

Det kändes på något sätt inte bara som en slump.